Idealist vorbind jurnalistul, bloggerul și orice alt specimen înrudit
trebuie să scrie că albul e alb și negrul e negru. Spunerea adevarului este
unul dintre cele mai importante principii care ar trebui să ghideze orice
individ care scrie undeva fie ca este o revistă, un ziar, un site, un blog sau
un forum.
PR-ul, pe de altă parte, trebuie să creeze o imagine, să ajute la vânzarea
acesteia, să creeze și să mențină legături de afaceri. Adevărul nu are
prioritate pentru PR, diplomația este mult mai importantă. PR-ul poate vorbi cu
tine la telefon cu glas mieros și să te blesteme de mama focului cand închide.
PR-ul
online
PR-ul online este o parte componentă a relaţiilor publice, care
urmăreşte să construiască relaţii cu publicurile ţintă, relevante prin
intermediul şi folosirea instrumentelor comunicaţionale specifice Internetului
şi, în consecinţă, a unor mijloace şi măsuri specifice.
El reprezintă de fapt comunicarea de toate tipurile din online:
forumurile, blogurile, site-urile de
socializare, grupurile de discuţii, e-mail-ul, chat-ul, pagina web.
Experți internaționali in domeniul PR
Stephan Grüsehm, Director de comunicare la Volkswagen AG
Despre relația dintre management și comunicare:”Comunicarea a devenit de
mult un factor critic pentru succesul managementului. Din această perspectivă,
includerea comunicării în deciziile strategice este astăzi imperios necesară.
Nu este de mirare că acele companii, care au înţeles şi aprofundat de timpuriu
acest principiu, se bucură astăzi de cel mai mare succes în domeniul lor de
activitate. Dar această evoluţie aduce cu sine şi reversul medaliei: creşterea
aşteptărilor faţă de funcţia de comunicare corporatistă. Gândirea strategică şi
aptitudinile tactice devin imperative. Şi în plus, la fel ca în muzică, trebuie
să nimereşti de fiecare dată nota corectă.”
Thorsten
Strauss, Director de Comunicare Bertelsmann AG
Thorsten Strauss conduce din martie 2008 departamentul central de
corporate communications la Bertelsmann AG şi este purtătorul de cuvânt al companiei.
Jurnalistul şi-a început cariera la Bertelsmann în 1999 în divizia Arvato AG ca
director adjunct în departamentul de presă şi relaţii publice.
Despre departamentul de comunicare in viziunea lui Strauss:”Una dintre
primele decizii luate ar fi crearea unui departament propriu pentru strategie
şi controlling, care lucrează conceptual şi interdepartamental ca o structură
de consultanţă internă. Pentru că astăzi poţi să comunici eficient şi bine,
numai dacă ai o abordare strategică şi un plan de acţiune. Funcţiile clasice ca
de exemplu comunicarea internă şi externă lucrează astăzi şi mai focusate pe
competenţele lor cheie. Funcţiile ca de exemplu social media sau comunicarea
internaţională sunt sarcini supraordonate, pentru care răspunderea este totalizată
în echipă. Munca în echipă contează mai mult decât performanţele singulare.”
James Grunig, profesor emerit la University of Maryland.
Sfaturi pentru o practicare eficientă a Relațiilor Publice:”Am perceput
întotdeauna relaţiile publice ca pe o profesie unde pot aplica valori care sunt
foarte importante pentru mine. Pentru a face acest lucru, trebuie să rezistăm
tentaţiei de a fi doar simpli promotori pentru organizaţii. Relaţiile publice
sunt o profesie care poate îmbunătăţi relaţiile sociale şi inter-statale. Dar
cercetarea, cunoştinţele şi teoria sunt elemente critice. Trebuie să studiaţi
şi să continuaţi să studiaţi corpusul principal de cunoştinţe în relaţii
publice pentru a practica eficient această disciplină.”
Experți români în domeniul PR-ului
A fost redactor şef la Ziarul Financiar între anii 2000 şi 2002. Este
absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din cadrul
Uniuversităţii din Bucureşti şi a
programului de Executive MBA la IEDC Bled School of Management, Slovenia.
Recomandari pentru potentialii practicanti de PR:”În comunicare cel mai
important lucru este să ştii să asculţi. Dacă ai înţeles corect problema, ai şi
jumatate din soluţie. Dacă înţelegi şi contextul, ai trei sferturi din
rezolvare. Dacă ai la tine (în cap) trusa de instrumente, 90% e făcut. Restul e
tehnologie. Disclaimer: nu trageţi cu tunul în muşte . Excepţie: dacă clientul
doreşte morţiş să tragă cu tunul în muşte , atunci aşa să fie, dacă plăteşte
factura. Dacă se poate în avans.
Are o experienţă de 10 ani în comunicare, marketing, CSR şi issues
management, fiind responsabilă de comunicarea corporate şi de brand pentru
mărcile din portofoliul Henkel, de relaţia cu mass media, de comunicarea
internă, proiectele de responsabilitate socială ale companiei şi strategia de
issues management.
Reguli de bază pentru o relație reusită client-agentie:”Principalele
coordonate ar fi deschidere, încredere şi respect reciproc. Trebuie ca ambele
parţi să fie conştiente atât de aspectele bune, cât şi de cele mai puţin bune,
pentru ca per total rezultatul colaborării să fie unul pozitiv.
Agenţia functionează pe bază de Brief,
realizat de către client. Dacă clientul nu redactează cum trebuie Brief-ul,
agenţia nu are cum să îi ofere ceea ce îşi doreşte.
De cele mai multe ori, agenţia reacţionează
la mesajul clientului. Sigur, dacă există relaţii de parteneriat pe termen lung
şi dacă parţile se cunosc bine, apare şi pro-activitatea.”
Profiului ideal al angajatului practicant de PR:”Profilul este acelaşi
dintotdeauna şi este reprezentat de fiecare om care lucrează acum în agenţie –
oameni curioşi, ambiţioşi, creativi, loiali, care nu se mulţumesc cu prima
soluţie, care îşi pun toată energia şi pasiunea în fiecare proiect până la
„predarea raportului”. Şi deloc în ultimul rând, oameni veseli.”
Principale reguli pentru o relație eficientă
client-organizatie:”Clientul şi agenţia sunt responsabili împreună de crearea
şi/sau punerea în practică (după caz) a strategiei de comunicare. Succesele, ca
şi eşecurile, sunt ale tuturor, fără excepţie. Ca atare, regula principală este
munca în echipă, bazată pe transparenţă, încredere, respect şi păstrarea
simţului critic.”
Recomandari pentru toti cei interesati sa urmeze o cariera in PR:”Aş
vorbi mai degrabă despre comunicare decât despre PR. Comunicarea este astăzi un
domeniu foarte vast, în care există probabil zeci de meserii diferite, la fel de frumoase şi de provocatoare, care
necesită abilităţi diferite. Cei care vor să lucreze în domeniu trebuie să
încerce cât mai multe dintre acestea pentru a găsi ceea ce li se potriveşte.”
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu